Milla Bruneau: "Minun on saatava tiimin yksilöt loistamaan ja uskomaan itseensä"

Markprint-lehden laajassa henkilökuvassa Milla Bruneau kertoo muun muassa siitä, mitä tv-tuotantomaailma ja urheilu-ura maajoukkuetasolla ovat hänelle opettaneet. Lyhyen version voit lukea tästä. Tulevien henkilökuvien pitkät versiot saat luettavaksi tilaamalla maksuttoman asiakaslehtemme.

Milla Bruneau toi näkemyksellisenä tv-tuottajana ensimmäiset kansainväliset menestysformaatit Suomeen. Vuonna 2021 hänen tehtävänään on ollut ”tuottaa” menestystarinaa suomalaisesta ympäristöosaamisesta Lahti – Euroopan ympäristöpääkaupunki 2021 -projektin johdossa. Bruneau kokee tulleensa urallaan aina positiivisesti pusketuksi. Kiitokseksi hän pyrkii itsekin puskemaan muita eteenpäin.

1980-luvulla Euroopan ympäristöpääkaupungin vihreys oli vasta pienenpienellä nupulla. Lahden kaupungin jätevesien laskeminen Vesijärveen oli jo lopetettu, mutta pahoin rehevöityneen järven suuri pelastusoperaatio alkoi toden teolla vuonna 1987. (Lahden tarinan ympäristöpääkaupungiksi voit lukea täältä.)

Milla Paananen (nykyinen Bruneau) oli tuolloin 15-vuotias lahtelaisnuori, jonka kädentaitoiset duunarivanhemmat olivat aikoinaan ryhtyneet uudessa kotikaupungissaan yrittäjiksi. Isän yritys huolsi maansiirtokoneita ja traktoreita, ja äiti pyöritti Iskun toimihenkilöravintolaa vaivaten työurallaan noin 30 000 pullataikinaa.

– Jos minä tai pikkuveljeni olimme lapsena kipeinä, otettiin äidin työpaikalle peitto mukaan ja sairastimme siellä. Yrittäjävanhemmat eivät voineet jäädä kotiin. 1990-luvun lama toi yrittäjäperheeseen omat mausteensa, Bruneau kertoo.

Ei siis liene epäselvää, mistä kovan työmoraali ja periksiantamattomuus on peritty. Milla Bruneaun ansioluettelosta löytyy muun muassa johtotehtäviä suurissa tuotantoyhtiöissä, vaikuttamista Lahden kunnallispolitiikassa, lähes 5000 ääntä elämän ensimmäisissä eduskuntavaaleissa ja sitä myöden varakansanedustajan paikka.

Voisi kuvitella, että Bruneaulla on ollut alan ammattilaisena hyvin selkeä urakäsikirjoitus, jota hän on lähtenyt sanatarkasti seuraamaan kohtaus kerrallaan. Bruneau kertoo kuitenkin asioiden usein loksahdelleen paikoilleen kuin itsestään. Osa vakuuttavasta ansioluettelosta on siis jonkinlaista kohtalon johdatusta – tai jos ei kohtalon, niin ulkopuolisten ”hoksaajien” johdatusta.

– Joku on hoksannut aina ennen minua mikä on seuraava paikkani. Kun katson taaksepäin, huomaan, että minut on usein kutsuttu tehtäviin, joissa vaaditaan muutosjohtajuutta tai jonkin täysin uuden rakentamista.

Rohkeiden avausten myyntitykki

Vaikka Bruneaun käyntikortissa ei ole koskaan lukenut myyjän titteliä, kokee hän aina tehneensä nimenomaan myyntityötä. Tässä ajattelussa voi olla yksi merkittävä selitys sille, miksi hän on ollut niin kysytty moniin vastuullisiin tehtäviin. Suomalainen asiantuntija ei useinkaan pidä itseään myyjänä, sillä myyntihän on lipevien helppoheikkien hommaa.

Bruneau ajattelee toisin. Myös ideat, innovaatiot ja rohkeat avaukset pitää osata myydä, muuten ne eivät voi lähteä lentoon. Pitää osata puskea muutakin kuin itseään. Myynti ei siis ole Bruneaulle kirosana, vaan oikeastaan musiikkia korville. Liittyyhän termi läheisesti yrittäjyyteen, jota hän on aina suuresti arvostanut. Lahtelaisilla yrityksillä ja yritysten ympäristöinnovaatioilla on ollut merkittävä rooli myös ympäristöpääkaupunkivuoden rakentajana.

– Tämä teemavuosi on tehty yhdessä yritysten, korkeakoulujen ja kuntalaisten kanssa. Itselläni hankkeen johtajana on jo päällimmäisenä mielessä se, mitä tapahtuu, kun teemavuosi on ohi. Se on vielä tärkeämpää kuin kisan voitto ja saavutettu titteli. Tämän kaiken pitää olla vasta alkusoittoa, Bruneau linjaa.

Myös Markprint on ollut vahvasti mukana ympäristöpääkaupunkivuotta tekemässä. Koska lahtelainen kirjapaino on omalla toimialallaan yksi ekologisen tuotannon edelläkävijöitä yhtenä ensimmäisistä joutsenmerkki-painotaloista, on teemavuoden painotyötarpeita ollut luonnollista teettää paikallisella kumppanilla.

– Nykyinen työni ei ole niin kaukana tv-tuotantomaailmasta kuin ehkä voisi kuvitella. Euroopan ympäristöpääkaupungin johdossa mietimme paljon sitä, kuinka lahtelaista – ja suomalaista – ympäristöosaamista brändätään maailmalle. Myös tässä työssä minulla on tiimi, jossa minun täytyy saada yksilöt loistamaan ja uskomaan itseensä.

 

[Pitkä henkilökuva on julkaistu Markprint 1/2021-lehdessä. Henkilökuvan kainalojuttu paljastaa myös Milla Bruneaun valinnat hänen elämänsä painotuotteiksi.]

teksti: Terhi Kangas
kuvat: Petri Koivisto

Markprint ratkaisi Vellamo-veden lahjapakkaus­haasteen