Katalogi on huippumyyjän pettämätön raamattu
Katalogi (tai kuvasto – valitse suuhusi sopivampi) on edelleen tärkein myyntiväline monessa yrityksessä. Painettu katalogi ei kärsi kesken presentaation loppuvasta akkulatauksesta ja sen avulla on helpompi hahmottaa kokonaisuuksia kuin digimaailman syövereihin syötetyillä toteutuksilla.
Katalogille on tyypillistä, että tietoa ja yksityiskohtia on runsaasti, joten suunnitteluun ja sisällön loogiseen ryhmittelyyn sekä tiedon löydettävyyteen kannattaa panostaa.
Käyttökokemukseen voidaan vaikuttaa monin painoteknisin yksityiskohdin. Esimerkiksi sisuksen sormilovetukset auttavat lukijaa löytämään oikean kohdan vaivattomasti paksusta luettelosta.
Erikoisefekteillä lisämyyntiä
Myös katalogin näyttävyys on omiaan lisäämään myyntiä. Kansiin on hyvä laittaa esimerkiksi kaksoislakkaus tai laminointi, jotta katalogi kestää runsasta käyttöä. Paperina toimii useimmiten parhaiten kerran päällystetty paperi bulkkisuuden (eli jäykkyyden) ja keveyden vuoksi.
Sidontamenetelmä vaikuttaa sekä katalogin käytettävyyteen että ilmeeseen. Liimasidonnalla tehdään ”perinteinen kirja” ja wire-o-sidonnalla luodaan selkämykseen pyöreät metallikierteet, joiden ansiosta päällimmäiseksi sivuksi kääntyy tarvittaessa mikä tahansa katalogin sivu. Esimerkiksi juuri avainasiakaspäällikön oman tuoteryhmän esittelysivu tai sesongin kuumin uutuustuote.
Alle 80-sivuiset katalogit voidaan tarvittaessa stiftata eli nitoa, jolloin yleisilme on vihkomaisempi kuin tuhdimman selkämyksen toteutuksissa. Pienet muutaman sadan kappaleen erät Markprint painaa nopeasti digipainossa.