Brändin rakennusta sanoilla ja Markprintin efekteillä
Kauniit suomen kielen sanat ovat yksi Marski by Scandicin tietoisia valintoja, joiden avulla Signature-hotellille rakentui uusi uniikki sielu. Klassikkohotellista kuoriutui remontissa elämysolohuone, jonne myös helsinkiläiset voivat piipahtaa.
Marski on aikoinaan nauttinut Helsingissä Stockmannin kellon veroista asemaa. Hotellin seinien sisällä on tehty lukuisia yhteiskunnallisesti merkittäviä päätöksiä. Vuonna 2019 valmistuneessa remontissa hotelli palautettiin 1960-luvulla nauttimaansa arvoon.
– Uudistuneesta Marskista löytyvät Scandicin parhaat puolet, mutta paljon luotiin myös täysin uutta. Vanhasta muistuttavat enää hotellin julkisivu ja katon valokyltti, jotka ovat museoviraston suojelemia, kertoo hotellinjohtaja Jouko Puranen.
Kansainvälisille hotellivieraille tarjotaan huoneissa Marski-Englanti-sanasto, jotta yksittäiset suomen kielen sanat saavat merkityksensä. Tämä on osa juurien kunnioittamista ja tietoista uhanalaisen kielen vaalimista. Marskin ravintolan nimi Kuusi palaa on kunnianosoitus yhdelle maailman vaikeimmista kielistä. Sanaparilla on ainakin yhdeksän erilaista merkitystä. Tämä yksityiskohta on arvokas myös kansainvälisille vieraille kerrottavaksi.
Ympäristöystävällinen painotalo kumppaniksi
Kauniit suomalaiset sanat toistuvat Marskin painotöissä, joihin haluttiin tuoda ripaus luksusta hyödyntäen painokumppani Markprintin kokemusta erikoisefektien ammattilaisena.
– Vähintään yhtä paljon kumppanin valinnassa painoi Markprintin profiloituminen vahvasti ympäristöystävälliseksi painotaloksi. Vastuullisuus on meille arvoista tärkeimpiä ja Joutsenmerkillä painotuotteessa on aitoa merkitystä, Puranen toteaa.
Jokaiseen painotuotteeseen on valittu sen käyttötarkoitukseen liittyvä kaunis sana, joka on alatasopreeglattu kolmiulotteisen vaikutelman luomiseksi. Sana on periaatteessa vähäeleisen huomaamaton, mutta erityisesti painotuotetta kädessä pidettäessä sana toimii todellisena katseenvangitsijana. Toiseksi erikoisefektiksi valittiin foliointi, jolla saatiin kullankimallusta haluttuihin yksityiskohtiin.
Siivousta toivovassa hotellihuoneen ovikyltissä on tehostesanana HUISKA ja Älä häiritse -kyltissä RAUHA. Avainkorttikoteloon on preeglattu sana OLEILU. Erityisesti avainkortti koteloineen on herättänyt asiakkaissa suurta ihastusta.
Painotekniikat käyttötarkoituksen mukaan
Marski on asiakas, jolle Markprint pystyy tarjoamaan sekä toimivaa tavallista että erottuvaa erilaista, sillä tuotteiden käyttötarkoitukset vaihtelevat suuresti. Tietyille ydintuotteille on luotu materiaalivalinnoilla ja visuaalisuudella todellinen wau-efekti.
Hotellivieraalle esimerkiksi edellä mainitulla avainkorttikotelolla on helppo jättää uniikki muistijälki pitkäksikin aikaa. Siksi siihen kannattaa panostaa. Painotuotteilla on hotellissa monta mahdollisuutta tehdä vaikutus.
Myös kylpyhuone antaa mahdollisuuden erottua ja jäädä mieleen. Marskissa tyylikkäät shampoo- ja saippuapullot odottavat siistissä rivissä hotellivieraita. Myös pullojen kylkiin on valittu suomen kielen kauneimpia sanoja. Kupla. Laine. Aalto. Vaahto.
– Marskin uudistunutta sielua kuvaamme termillä finnfulness. Se tarkoittaa ylpeyttä omista juurista, mutta myös kiinnostusta kaikkea uutta kohtaan, kuten vieraita kulttuureja. Kolmas kivijalkamme on tiedostava eläminen. Näistä elementeistä koostuu se moderni suomalaisuus, moderni helsinkiläisyys, jota haluamme edustaa, kuvailee hotellinjohtaja Puranen.
[Pidempi asiakastarina julkaistu Markprint-lehdessä]
Teksti: Terhi Kangas
Kuvat: Aki Loponen
Tutustu asiakasyritykseemme tarkemmin Marskin kotisivuilla