Pakkauksen painotekniikoilla arvoa tuotteelle
Start on Suomen myydyin suksivoidemerkki ja maailmallakin laajalti hiihtoväen arvostama brändi. Perheyritys Startex tietää, että viimeistelty pakkaus vetää asiakasta puoleensa kaupan hyllyllä. Erottuvat pakkauslaatikot painetaan Markprintillä.
Startexin voidetuotanto Hollolassa mahdollistaa myös hyvin pienet sarjat, joten valmistus on ketterää esimerkiksi sääolosuhteiden mukaan. Jos tiedossa on kova pakkasaalto, mukautetaan tuotanto toisenlaiseksi kuin suojasäällä. Tämä on suuri kilpailuetu markkinoilla. Toinen kilpailuetu on panostaminen pakkauksiin ja erilaisiin painotuotteisiin, kuten esitteisiin ja tarroihin. Markprint on ollut alusta asti Startexin luottokumppani painotöiden kanssa.
– Pakkaus on mahdollisuus erottautua kuluttajan silmissä tuotehyllyillä, ja se antaa tärkeän viestin sisällöstä. Kalliimman hintaryhmän tuotteen pitää näyttää pakkausta myöden arvokkaalta. Erikoislakkauksilla saadaan toimivia efektejä tuotepakkauksiin, toimitusjohtaja Hanna Salmi kertoo.
Kohdelakkauksella ja erikoispaperilla tuntuma pidosta
Kalleimmat tuotteet pakataan aina omiin laatikoihin ja joskus ne saattavat myymälässä olla jopa vitriinissä. Tuotteet vaativat usein myös perusteelliset käyttöohjeet, jotka pitää painaa erikseen.
Kaikki tieto ei kuitenkaan mahdu tuotteen kylkeen. Lisäksi painetaan erilaisia esitteitä, joista tehdään useita kieliversioita maailman markkinoille, kuten Ruotsiin, Saksaan, Norjaan, Venäjälle, Ranskaan ja Italiaan. Startexin toiminta on alusta asti ollut kansainvälistä. Tuotteita myydään yli 30 maahan ja liikevaihdosta hieman yli puolet tulee ulkomaan kaupasta.
Erikoisefektejä on käytetty myös Startin tuotekuvastoissa. Erikoispaperi on toisen polven toimitusjohtajan mielestä erinomainen tapa saada esitteen hypisteltytuntumaan muistettavuutta.
– Myös kohdelakkaukset toimivat tietyissä tuotteissa erinomaisesti. Jos halutaan viestiä esimerkiksi pidosta, saa näppituntumakin olla nahkea, Salmi toteaa.
Vaikka Startex onkin erikoistunut nimenomaan hiihtovoiteisiin ja huoltovälineisiin löytyy valikoimista myös sauvoja sekä hiihtäjille että sauvakävelijöille ja rullasuksia. Näin koko valikoima ei ole vain talven varassa. Yritys maahantuo myös High5-urheiluravinteita, jotka ovat hiihtäjien lisäksi myös esimerkiksi juoksijoiden suosiossa.
Uuden sukupolven tuotekehitystä
Voidemyynnissä jatkuva tuotekehitys on välttämättömyys ja jokaiselle hiihtokaudelle tuodaan useita uusia tuotteita. Mitä hiihtomaailma seuraavaksi tarvitseekaan – muuta kuin hyviä hiihtosäitä – sitä me emme vielä tiedä. Mutta Startexin tuotekehitysväki saattaa jo olla hajulla seuraavan sesongin tarpeista.
Joskus tuotekehitys lähtee liikkeelle puhtaasti yhteistyökuvioiden kautta. Startexilla on vahvat verkostot niin suksivalmistajien, huippuhiihtäjien kuin yliopistomaailmankin suuntaan. Voidetuotanto on kemiaa ja laboratoriossa tehdään paljon luistoon liittyviä kokeiluja. Läheskään kaikki kokeilut eivät johda tuotantoon eikä kaikista tuotantoon päätyneistä tuotteista tule kaupallisia menestyksiä. Joskus tuotteita räätälöidään täsmästi alueellisiin tarpeisiin.
– Esimerkiksi meren suolaisuus vaikuttaa myös hiihto-olosuhteisiin tietyillä maantieteellisillä alueilla. Tämä on huomioitava myös tuotteiden ominaisuuksissa, Hanna Salmi kertoo jälleen yhden yksityiskohdan, jota tavallinen hiihtoniilo ei ehkä ole tullut ajatelleeksi.
[Pidempi asiakastarina julkaistu Markprint-lehdessä]
Teksti: Terhi Kangas
Kuva: Aki Loponen
Tutustu asiakasyritykseemme tarkemmin Startexin nettisivuilla.