Vellamo-vesi sai arvoisensa pakkauksen
Myytävä tuote tarvitsee lähes aina jonkinlaisen myyntipakkauksen. Joskus taas pakkausta tarvitaan vain silloin, kun tuote annetaan lahjaksi. Markprint ratkoi lukuisia muotoilupalkintoja saaneen Vellamo-veden lahjapakkaushaasteen.
Kun tuote on luksusta, tulee myös pakkauksen henkiä korkeaa laatua ja arvokkuutta. Maailman markkinoille premium-kategoriaan asemoidun Vellamo-veden markkinointipäällikkö Markus Heinosella on ollut alusta asti vahva visio siitä, millaisen lahjapakkauksen palkittu Vellamo-vesi ansaitsee.
– Ajatukseni lahjapakkauksen layoutista oli iPhone-tyyppinen laatikko. Sen kansi nostettaisiin ja tuote makaisi kauniisti ja arvokkaasti pehmusteiden päällä, Markus kertoo.
Unelmien pakkauksen tuotantokustannukset olisivat kuitenkin karanneet täysin käsistä, sillä jo pelkästään muotoon leikatut pehmusteet ovat turhan arvokasta materiaalia. Haasteita aiheutti myös täyden lasipullon paino. Kun tuote on painava, on pakkauksen oltava paksu, jolloin se on väistämättä myös kalliimpi valmistaa kuin kevyen tuotteen pakkaus.
Pakkausidea, joka toimii myös käytännössä
Markprintin myyntijohtaja Tuomas Talvitie ei kuitenkaan halunnut luovuttaa. Tuomas päätti etsiä vaihtoehtoisen ratkaisun, jonka kanssa tyylivaatimuksista ei tarvitsisi tinkiä.
– Markus lähti tapaamisemme jälkeen vaellusreissulle ja minä jätin haasteen hautumaan. Ratkaisuidea tuli lopulta eräästä silmiini osuneesta magneettipakkauksesta. Olimme tehneet magneettisuljentaa pakkauksiin aiemminkin, mutta emme koskaan pullolle. Lähdin tutkimaan, voisiko sitä soveltaa tähän, Tuomas kertoo.
Joskus yksilöllisen pakkauksen suunnittelu vaatii ennen lopullisen ratkaisun löytymistä useita dummyja. Dummy on valituista materiaaleista tehty rakennemalli, jonka avulla pakkauksen toimivuutta on helppo arvioida. Vellamon lahjapakkauksen kanssa Tuomaksen arviot toimivuudesta olivat niin kohdallaan, että dummyja ei tarvittu kuin kaksi. Niiden jälkeen pakkaus oli valmis painettavaksi.
– Kaikkein tärkeintä on saada painotaloon pakattava tuote aina oikeassa koossa ja painossa. Muuten hyväkin pakkaussuunnitelma saattaa vesittyä eikä pakkaus kestäkään arkea ja elämää toivotulla tavalla, Tuomas korostaa.