Suomessa valmistettu täysin kierrätettävä kartonki valloittaa maailmaa – pilottipainatuksia tehdään Markprintillä
Innovointi ja investointi. Sanat kuulostavat lähes samalta ja niillä on usein läheinen yhteys. Ilman rohkeita investointeja ja kartonki-innovaatiota olisi perinteisen suomalaisen paperitehtaan tarina mahdollisesti jo päätöksessään.
Perinteinen painopaperi on MM Kotkamillsin tehtaalla vaihtunut pakkauskartonkiin sekä täysin kierrätyskelpoiseen elintarvikekartonkiin. Edelleen valmistetaan myös sahatavaraa sekä laminaattipaperia, jonka valmistus alkoi jo 1960-luvulla. Liiketoiminnan ytimen muutos teki MM Kotkamillsistä niin kiinnostavan startupin, että sijoitusyhtiökin investoi siihen poikkeuksellisen isolla panoksella.
MB Rahastojen noin kuusivuotinen omistajuus päättyi viime vuonna, kun Euroopan kolmanneksi suurin taivekartongin tuottaja itävaltalainen Mayr-Melnhof Group osti Kotkamills Group Oyj:n osakekannan. Tämä on vahva osoitus siitä, että suomalaisinnovaatiossa on maailman luokan potentiaalia. Yrityksen virallinen nimi on siis nyt MM Kotkamills.
– Käytämme kartongin valmistuksessa teknologiaa, joka estää nesteen, kosteuden tai rasvan imeytymisen kartongin läpi. Barrier-kerros syntyy vesipohjaisella dispersiolla hyödyntäen kartonkikoneen on-line päällystystekniikkaa. Tuotetut kartonkilaadut täyttävät maailmanlaajuisesti tarkat elintarvikeloppukäyttöön asetetut määräykset. Kartonki ei sisällä terveydelle haitallisia fluorokemikaaleja tai vahoja, jotka voisivat siirtyä helposti ruokaan, MM Kotkamillsin toimitusjohtaja Päivi Suutari kertoo.
Biohajoava kuppikartonki kompostoituu teollisessa kompostoinnissa täysin, mutta Kotkamillsin toiveena on, että materiaali päätyisi kompostin sijaan kierrätykseen ja kartongin kuidut uusiokäyttöön. Kartongin sisältämä neitseellinen kuitu voidaan kierrättää uusimpien tutkimusten mukaan jopa 25 kertaa ensimmäisen käyttökerran jälkeen.
Markprint mukana uutuuksien tuotekehityksessä – painatus vahva osa brändiä
Jo pelkästään täysin kierrätettävällä kuumakuppikartongilla on maailmanlaajuisesti valtavat markkinat, sillä take-away-kahvit kuuluvat nykyisin vahvasti kulttuuriin muuallakin kuin Amerikassa. Joku voi tässä kohtaa ajatella, että eihän kertakäyttöinen kahvikuppi ole mikään uusi innovaatio – niitähän on käytetty jo vuosikymmeniä.
MM Kotkamillsin innovaatio tarkoittaa sitä, että kartonki kestää kosteuden – myös rasvan – ja on silti helposti kierrätettävissä uusien puukuitupohjaisten paperi- tai kartonkituotteiden raaka-aineeksi yksinkertaisessa kierrätyskuitulaitoksessa ilman erityiskäsittelyjä.
Pandemia-aikana ravintoloiden lisääntynyt take-away-myynti on nostanut rasvaa kestävien pakkausmateriaalien kysynnän uusiin sfääreihin. Uudet pakkausratkaisut kiinnostavat luonnollisesti ravintola-alan lisäksi myös elintarviketuottajia.
Pilottituotteiden kehitystyössä myös materiaalien painettavuus on tärkeässä roolissa ennen kuin lähdetään valmistamaan tuotteita suuressa mittakaavassa. Markprint on luottokumppani monenlaisissa painoteknisissä testauksissa. MM Kotkamillsin tuotekehitystiimin painatusekspertti onkin tuttu näky myös Lahdessa Markprintin tuotantotiloissa.
Painotyön laadusta ei voi tinkiä myöskään asiakkaille esiteltävissä painatusnäytteissä, joita brändien omistajat tarkalla silmällä tutkivat. Siksi nämä työt painetaan usein Markprintillä. Materiaalien hyvä painettavuus korostuu MM Kotkamillsin tuotteissa, koska brändin tulee saada pakkauksessa ansaitsemansa huomio.
Markprintin asiantuntemuksen ja konsultaation avulla MM Kotkamillsin asiakkaat saavat luotettavaa tietoa siitä, millaiset painotekniset efektit ja värit pinnalla parhaiten toimivat.
MM Kotkamillsin kartonkituotteisiin voit tutustua tarkemmin yrityksen nettisivuilla.
Teksti: Terhi Kangas
Kuva: MM Kotkamills
[Blogikirjoitus on päivitetty lyhennelmä laajemmasta ilmiöjutusta, joka on julkaistu Markprint-lehdessä 1/2021.]